måndag 24 oktober 2011

att bita ihop och se glad ut

pappa. min pappa. den tråkiga, envisa och sega gubben.
jag och pappa går inte riktigt ihop men i helgen när jag for för att hälsa på mina föräldrar ville jag ändå göra ett försök. så när han sa att han skulle ut och fiska lördagmorgon frågade jag om jag fick följa. tre gånger fick jag fråga innan jag fick ett svar. svaret var i och för sig; vi får se om du vill imorgon.
klockan 6 vaknader jag och ville helst gå och lägga mig, jag steg upp ändå. pappa satt vid köksbordet och jag frågade hur länge han tänkte vara; 10. även här var min vilja att gå och lägga mig igen stark. tur att jag är envis och hade gett mig på fan att jag skulle med.
det var fortfarande mörkt när vi lyfte på motorn och klockan var bara 6.30 när vi väl kom ut på älven underbart att se hur det ljusnade. jag började frysa om fötterna rätt fort men det är bara bita ihop och se glad ut. efter 2 timmar frågade pappa om jag inte frös om fötterna, jag svarade att det nog var lite småkyligt. vi gick i land och sprang lite grann.
3,5 timmar av (mycket) lite prat och mycket tystnad. det är den finaste stunden jag spenderat med min pappa på många år. 2 napp och en gädda blev det för mig och pappa han fick dricka kaffe med sin dotter ute på älven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar